Godmorgon i stugan.

Dags för en uppdatering o ett bevis på att jag lever. Det har inte varit så mkt ölrelaterat senaste tiden och det är därför jag ej skrivit.

Men nu har maltmagnus fått in alla ingredienser jag behöver för att brygga 2014 års version av Red Dog Imperial Stout. Jag planerar att göra det nångång i Januari, det enda jag behöver utöver är vanilj och krossade kakaobönor.

Några ändringar jag tänkt göra på receptet(de flesta är utifrån att jag studerat andras recept som blivit väldigt bra) är bland annat att jag bytt ut alla humlegivor till en enda bittergiva CTZ, dels för att ge malten o de andra smakerna större plats och den blir lite billigare att brygga utan aromhumle. Jag tror dessutom inte behövs egentligen. Speciellt inte om den ska lagras.

Jag har ökat på karamellmalten och chokladmalten, bytt ut svartmalten mot rostat korn och dragit ner på den. Lagt till aroma malt och kakao i mäsken.

Jag ska jäsa den med wlp007 istället för wlp001 då jag fullkomligt älskar den jästen.

Det blir ingen honung denna gång men jag räknar med ett sämre utbyte om ca 60% istället för 70 så jag ska boosta den med lite DME(Dry Malt Extract) och hoppas då komma närmare beräknat OG.

Eftersom jag ökat mängden specialmalt och använder DME så tänker jag mäska på 65 grader i 60 min o hoppas att den inte jäser ut alldeles för mkt. 🙂

2 svar till “Godmorgon i stugan.

  1. Jag finner det alltid lika intressant att följa dina iakttagelser, det sporrar ens tankar vidare. Man försöker hitta ett lika tänkande dvs. hur finner jag just den smaken eller den upplevelsen osv.

    Vad du än gör, sluta inte blogga om dina funderingar! (inte heller om ditt arbete)

    // Jonas

Kommentera

