Ang. Temperatur vid jäsning.

Jag kommer att göra några förändringar kring mitt sätt att ställa in min termostat när jag jäser öl i fortsättningen.

Detta efter att ha läst om hur en bryggare i USA ställer in sitt kylskåp och han får väldigt goda resultat.

De flesta av mina öl kommer jag jäsa på följande sätt:

När temperaturen går över 19 grader så slår termostaten på och kyler ner till 18.2 grader. Temperaturen brukar alltid sjunka lite till så ja räknar med att temperaturen kommer gå från 19 till 18 grader ungefär. Detta kommer ge en måttlig men välavvägd esterproduktion med wlp007 vilket jag gillar.

Ser verkligen fram emot att testa detta och se vad resultatet blir. Det kan hända att jag får ljustera spannet lite beroende på hur smaken blir men mitt mål är att hitta ett spann som är optimalt ”för mig” och som jag gillar. Helst till alla stilar som jag kan använda denna jästen till.

Min tanke är att jäsningen osv bara ska ”fungera” och att jag kan koncentrera mig på de övriga delarna av receptet. Det är upp till var och en om man tycker det är bra eller dåligt och alla får göra som dom vill. Men detta är vad JAG vill åstadkomma.

Kommentera

