En liten ändring på jäst-sidan.

Jag har kommit på att jag ska ändra mina beräkningar för hur man översätter mellan oechsle skalan och Plato på jäst-sidan.

Efter lite läsning på internet och dyl så tror jag att man får en mer exakt siffra om man räknar med 260 istället för 259 som jag gjort i mina exempel.

Exempel:
OG: 1.070

260/1.070 = 243
260-243 = 17 P

Så med andra ord motsvarar ett OG på 1.070, 17 Plato.

1.040 OG motsvarar 10 Plato osv.

Jag ska uppdatera jäst-sidan med den nya formeln så fort jag får tid.

Nu har MaltMagnus fått in min jäst i lager så jag ska strax lägga en beställning hos dom.

Igår så drack jag förövrigt en flaska utav min Red Dog Stout med några kompisar och nu har röken från rökmalten blivit betydligt mer framträdande så jag kommer förmodligen att dra ner litegranna på den och ändra receptet ytterligare innan jag brygger den igen. Se upp för ändringarna på receptsidan 🙂

2 svar till “En liten ändring på jäst-sidan.

  1. Kollade upp att räkna med din formel samt den gamla vanliga innan och jämfört med det som beersmith räknade fram och tror att din justering gör att man får exakt samma som beersmith så det är nog en riktigt justering.

    • Aha! Ja där ser man. Jag vet att 1.040 är typ 9.994 Plato exakt eller nåt sånt. Med nya formeln får man exakt 10 o med den gamla så var det mer än tio så ja tror också den stämmer överens bättre. 🙂

Kommentera

