En sista ändring i receptet…

Jag har gjort en liten sista ändring i receptet på Red Dog Imperial Stout. Nämligen att jag ska slänga i lite ek också. Jag vill inte ha för mycket ek utan bara litegranna så man känner smaken. Har testat med 1 g/l och 2 g/l förut och nu beslutade jag mig för att använda lite mindre än 1.5 g/l eller 20 g till 15 L öl.

En sak jag kommer göra lite annorlunda är att jag kommer ”ånga” eken först i vatten så att alla eventuella bakterier inuti dom är döda. Sen tänker jag hälla bort det vattnet och slänga med eken tillsammans med vaniljen och de krossade kakaobönorna. Anledningen till detta är att jag vill få bort den starka o lite astringenta ek-smaken jag fått förut när jag tillsatt ångat vatten och eken på en gång. Så denna gång skippar vi vattnet. Sedan får det ligga och mysa i bourbon, vanilj och de krossade kakaobönorna i minst en vecka innan allting tillsätts efter omtappning.

Mums! 🙂

Kommentera

