Förkultur satt för den röda hunden

image

Dags att odla upp jäst för att klara av ett stycke monsteröl på torsdag.
Beräkningarna för denna gång ser ut som följande:

Jag räknar med att jag kommer få ca 13 L 1.112 (26.2 P) vört. För att träffa 0.75 miljoner celler per ml och plato behöver vi ca 255 miljarder celler.

Kollar vi i tabellen så behöver vi alltså göra en förkultur på 3 L. Så det gjorde jag, inga konstigheter. Eftersom det var ett tag sedan jag använde min utrustning så ska jag göra rent allting riktigt ordentligt nu så jag har använt VWP och Starsan på allt som har med förkulturen att göra idag och ska rengöra några fler saker under de kommande dagarna fram till bryggdagen.

Jag har även gjort ett litet experiment ang. förkulturer idag. Jag har nämligen satt 2 liter vatten på kokning i 15 min för att se exakt hur mkt vatten som kokar bort på den tiden så att jag kan använda så mkt vatten ”för mycket” i fortsättningen när jag gör förkulturer och koka den fulla kvarten så att förkulturen blir ”steril”.

Det visade sig att det kokade bort hela 8 dl. Mycket mer än vad jag trodde faktiskt. Men ska testa det nästa gång och ska även markera upp på min damejeanne med litermarkeringar så att jag vet hur mkt vätska det är som åker ner i den.

Kommentera

