Vanilj, krossade kakaobönor och ek.

Jag fick infallet att jag skulle lägga vaniljen, eken och de krossade kakaobönorna i bourbon redan nu o verkligen låta dom dra åt sig.

image

Jag ångade eken genom att ha vatten så det räcker eken, köra i mikron tills det kokar och sedan stänga av mikron o låta det stå i 2 minuter och ”ånga”. Gjorde detta 3 ggr för att vara säker på att det inte lever något i trät. Hällde sedan av vattnet och hällde eken i min lilla glasburk.

Vaniljen skar jag upp, gröpte ur och hackade sedan stången o lade allting i burken.

De krossade kakaobönorna hällde jag i bara och sedan fyllde jag upp med 2 dl bourbon.

Om ca 2 veckor blir det omtappning och då ska ölet få ligga o mysa med allt detta i 2 veckor till.

image

Kommentera

