Orca! 2014 – Recept

Årets andra öl blir en stil jag bryggt förut men det var ett tag sedan: Pale Ale.
Jag har planerat att brygga den här ölen ett tag då jag gillar goda pale ales samtidigt som jag blev taggad på att testa en ny torrhumlingsteknik.
Receptet till denna är väldigt simpelt.
Jag vill ha lite maltnärvaro och sedan ska det bara vara humle.
Dock så har jag inte överdrivet så enormt mkt med humlen den här gången utan jag är t.o.m. lite sparsam för att vara jag. Knappt 12g/l allt som allt.
Men målet med denna öl är att få så mkt smak som möjligt så billigt som möjligt så jag tror det blir bra ändå. Har gått tillbaka till den första humlekombinationen jag hade när jag bryggde denna öl: Citra & Cascade. mumma!
Maltbasen är otroligt enkel: Maris Otter och 15% karamellmalt. Varken mer eller mindre. Sedan tänkte jag jäsa den med wlp007 i ganska varm temperatur så den blir fruktig och estrig och passar bra ihop med humlen.

Otterbo Orca 2014 #28
17 L
5.1%
42 IBU
OG: 1.053 (13 P)

Malt:
3.5 kg Maris Otter (85%)
600 g Briess Caramel 40 (15%)

Mäska in med 3 L vatten per kilo malt.
Mäskningsschema: 75 minuter @ 65 grader.

Humle:
25 g vardera Citra(14.2%) och Cascade(7.1%) @ 10 min (27 IBU)
25 g vardera Citra(14.2%) och Cascade(7.1%) @ 5 min (15 IBU)
25 g vardera Citra(14.2%) och Cascade(7.1%) @ 0 min (låt dra i 10 min vid 85 grader)

Torrhumling:
25 g vardera Citra(14.2%) och Cascade(7.1%) @ 3-4 dagar

Jäst:
1 L dekanterad förkultur på WLP007(baserad på 15 L vört)

Etikett:
Orca!

8 svar till “Orca! 2014 – Recept

    • Sorry jag skrev om det i ett tidigare inlägg. Kortfattat så är det att kallkrascha primären så att så mkt jäst som möjligt faller ur direkt. Torrhumla i samma hink. Sen kallkrascha igen o buteljera. För att minimera omtappning och kontakt med luft/syre in i det sista. 🙂

Kommentera

