Planering inför nästa öl.

Jag har bestämt mig för att nästa öl det blir att brygga är 2014 års version av Nelly, mitt barleywine. Receptet kommer upp om några dagar. Är osäker på vad jag ska använda för humle i receptet så jag ska fundera på det litegranna.

Andra saker att ta tag i är att etikettera Orca! och sedan vänta på att den ska kolsyras. Jag har ännu inte sett någon aktivitet i flaskorna vilket kan betyda ingenting eller något dåligt. Vi får se om några veckor. Eller om jag kanske öppnar en flaska i helgen bara för att se om det händer något överhuvudtaget.

4 svar till “Planering inför nästa öl.

  1. Två små frågor bara.

    Hur länge brukar du normalt sett kolsyrejäsa din öl på flaska? Då syftar jag främst på Pale Ale eller IPA öl, inte barley wine å sånna starka öl.

    Och sätter du flaskorna sen direkt in i kylen efter kolsyrejäsningen är klar, eller har du något annat ställe att sätta flaskorna på som är svalt?

    Jag har själv nämligen precis börjat ta mig in i helmaltsbryggningens värld och följer din blogg ibland slaviskt 🙂 Och jag har lite svårt ibland att avgöra om jag, när kolsyrejäsningen är klar (1-2 veckor), om jag ska sätta ölen direkt in i kylen eller låta dom få mogna i nån vecka till i 12-14 grader i garaget. Jag brygger mest APA och IPA.

    • Kul att du följer bloggen 🙂
      Jadu ibland är dom färdiga på 4 dagar och ibland låter jag dom stå 2 veckor.

      När jag anser dom klara så ställer jag ner dom i förrådet som håller lite svalare temperatur, men det har hänt att jag låtit dom stå i rumstemperatur en längre stund utan några problem.

      Just ipa och dyl tycker jag man ska dricka så snart man kan så jag försöker bara få klar dom o sen dricka dom 🙂

Kommentera

