Nelly 2014 – Förkultur

image

Då var förkulturen till Nelly satt. Denna gång tänkte jag vara noga med mängden vört så jag hade i 300 g DME i kastrullen o hällde sedan på hett vatten tills det var 3 L vört i kastrullen. I tidigare test så Har det kokat bort 8 dl vatten på 15 min så jag hade i 8 dl till o kokade sedan i en kvart. När allt var kylt o klart dock så var det kanske 2.7 L vört i bästa fall. Så jag får nog lägga på några dl till i min uträkning. Men det gör ändå inget, jag kommer ha massor med go jäst att jäsa öl med iallafall. 🙂

Kommentera

