Nelly 2014 – Bryggdag

Ännu en bryggdag, började dagen med att värma vatten och mäska in på 66 grader. En grad högt men det gör inget, det är ändå meningen att ölet ska ha lite restsötma.

IMG_20140417_142734_1

Efter 75 minuter så låg vi på ca 65 grader. Färgen på vörten vid det här laget var en jättehärlig kola-liknande färg. Såg verkligen ut som flytande kola.

IMG_20140417_163042_1

Efter lakningen så satte vi igång med koket. Jag tog ett prov och lade på refraktometern och det visade 1.083, beräknat var 1.063 så det var helt galet. Så då tog jag ett hydrometerprov utan att kyla ner vörten och det visade 1.053 så jag kan ha hamnat både lågt eller högt. Vi får se i slutändan. Jag bestämde mig för att hålla mig till receptet gällande hur mycket DME jag ska tillsätta iallafall.

IMG_20140417_181032_1

Efter koket så hällde jag i DME och började kyla. Inget speciellt händelsefullt. Jag tog sista OG mätningen på resterna i silen och de visade 1.120 vilket var lite mer än jag räknat med. Beräknat var 1.111 så det kommer bli en jävla stark öl det här. Inget tvivel om att det kommer bli den starkaste ölen jag någonsin bryggt. Beroende på hur mkt den jäser ut o hur mkt jästen orkar så är 13-14% ingen omöjlighet.

Allt flöt på förövrigt. Bryggdagen tog allt som allt ca 7 timmar vilket är helt ok för en sån här stor öl med de extra momenten det innebär. Ska bli spännande o se hur den här tar fart i kylskåpet 🙂

 

Kommentera

