Ökning av temperaturen

Nu har ölet jäst i nästan 3 dygn o det börjar lugna ner sig lite, jag har hållt temperaturen runt 17 o jag ska öka en grad om dagen tills vi ligger på 20.

Idag har jag alltså ställt upp till ca 18 grader o imorgon blir det till 19 o på torsdag sätter jag den på 20 o sedan får den stå så i en vecka.

4 svar till “Ökning av temperaturen

  1. Hej!

    Är det någon speciell anledning till att du nästan aldrig kör annat än 60 och 0 minuters humlegivor?

    Jag är rätt ny i gemet och har 11 st batchar (4 helmalt) i ryggen, och kämpar med att hitta ett bra humleschema för IPA och APA öl.

    Blir det tillräckligt med kraftig humlesmak i en IPA med enbart 60- och 0-minutersgivor?

    • Hej! Jag vill ha ut 2 saker av en IPA, lagom beska o smak/arom av humle. 60 givan ger beska den kan man göra hur stor lr liten man vill beroende på hur beskt öl man vill ha. När du tillsätter humle i koket eller när temperaturen är över 85 grader så kommer alfasyrorna att isomeriseras o skapa mer beska samtidigt som de aromatiska oljorna försvinner ut i luften. Därför tillsätter jag 0 givan vid 85 grader för då löser man de aromatiska oljorna i vörten så man får så mkt smak som möjligt och det bidrar inte med någon beska eftersom alfasyrorna inte isomeriseras vid den temperaturen. Sen kan man få lite annorlunda smak genom att tillsätta vid olika tider men jag vill mest ha maximal smak o ändrar humlesorterna istället. 🙂

Kommentera

