Kylning av bröllops-ipan.

Nu har ölen stått o gottat sig i över 20 grader i några dagar så då är det dags att ta ur humlen och kallkrascha igen.

Sagt o gjort så var humlen urplockad o tempen på kylen inställd på 3 grader. Efter några dagar tappar jag om det till buteljeringshinken, låter tempen stiga till rumstemperatur o sedan är det bara att buteljera.

4 svar till “Kylning av bröllops-ipan.

    • De e bara för att det inte ska bli så stor temperaturskillnad när jag tillsätter flaskjäsningsjästen. Vet ej om det har någon större betydelse men har blivit att jag gjort så o det har funkat bra 🙂

    • Det fungerar inte så. De e individuellt. Vissa jag pratat med behöver aldrig tillsätta jäst trots att dom kyler i flera månader. Jag har haft dåliga erfarenheter dock så jag gör det för mina öl. Ja rekommenderar alla o testa själva hur det funkar för dom. Det smidigaste är ju o slippa 🙂

Kommentera

