Svart IPA – Recept

Då var det dags att brygga en svart ipa igen. Jag har länge varit fascinerad av denna stil men inte bryggt den så många gånger eller fått till en bra sådan. Målet med denna bryggd den här gången är att få den att smaka som en ipa utan några toner att rostad malt osv överhuvudtaget. För att uppnå detta ska jag brygga den som en vanlig ipa med enda skillnaden att jag tillsätter carafa III special till mäsken när jag mäskar ut. På så vis hoppas jag på färg men ingen smak. Ska bli spännande att se hur det går.
Denna öl blir dessutom en skåprensare då jag gör slut på all gammal humle som jag haft liggandes. Det jag hade liggandes var följande: 115 g CTZ, 36 g Centennial, 22 g Galaxy, 61 g Amarillo, 79 g Simcoe. Så jag slänger ihop alla dessa i en påse och skakar och sedan tillsätter jag. 🙂

Otterbo Svart IPA #31
15 L
7.5 %
100 IBU
OG: 1.072 (17.5 P)

Malt: (Utbyte 70%)
2.4 kg Pale Ale (47%)
2.4 kg Maris Otter (47%)
350 g Carafa III Special (6%) (tillsätter vid lakning)

Mäska in med 2.5 L vatten per kilo malt.
Mäskningsschema: 75 min @ 64-65 grader.

Humle:
45 g Warrior (16.7%) @ 60 min (100 IBU)
156 g av CTZ, Centennial, Galaxy, Amarillo, Simcoe @ 0 min (efter att temperaturen sjunkit till 85 grader)

Torrhumling:
156 g av CTZ, Centennial, Galaxy, Amarillo, Simcoe i 4-5 dagar.

Jäst:
2 L dekanterad förkultur på WLP007
Jäs i 17-18 grader.

Etikett: Vet ej om jag orkar göra någon 🙂

2 svar till “Svart IPA – Recept

  1. En rejäl humle bomb!
    357g Humle på 15L ?
    – mäskvatten, 5.15*2,5= 12,87L som ska mäskas,
    – lakar du ut till säg 19L för att räkna av kok förlusten?
    Låter faktiskt riktigt smarrigt för övrigt! ska ta och testa detta snart!
    Är en noob bryggare so far så hämtar en massa inspiration från din site! 😀

    • Jajjamen! När det ska va humle ska det va mycket 🙂 jag siktar på att få 19,5 L kokvolym då ja kokar i 90 minuter 🙂 sen räknar jag inte med den rostade malten till mäskvattnet då jag tillsätter det senare 🙂 kul o höra att man kan inspirera o lära, det är därför jag har den här bloggen 🙂 lycka till!

Kommentera

