Fler tankar kring temperatur…

Igår satt jag o drack öl med Klingen o vi diskuterade naturligtvis våra öl, vad vi gillade med dom, vad vi inte gillade o vad vissa smaker kom ifrån.

En smak som jag känt i diverse öl jag smakat genom åren(mina egna inkluderade) är en sorts sur citron smak i vissa öl som jag inte riktigt gillar och igår fick jag en teori om vart denna smak kan komma ifrån.

Jästemperatur.

Det var nämligen så att jag kände det i min APA som vi drack igår, den är lite gammal nu så mer eller mindre all humlesmak har försvunnit och då återstod den där smaken. Jag jäste denna öl ganska varmt med flit för jag trodde att jag skulle få smaker jag ville ha. Men såhär i efterhand tror jag det var mer skadligt än bra faktiskt.

Slutsatsen av detta är då att jag ska börja jäsa alla mina öl så svalt som möjligt. Med andra ord så nära 17 grader som möjligt. Ska bli riktigt roligt nu att brygga Orca! igen nästa gång känner jag när jag ska testa detta.

Ett svar till “Fler tankar kring temperatur…

  1. Läste om det på Brad Smiths nyhetsbrev för ett tag sedan om just det där med temperaturer och jäsning och en hög temperatur på jäsningen kunde ge fruktiga och citrussmaker i ölen pga att jästen blir lite stressad. En lägre jästemperatur ger ett ”renare” öl med mindre bismaker. Men ibland är det ju dem man vill ha. Har själv ofta jäst varmt men resultatet varierar väldigt mycket med olika jästsorter. Jag upplever generellt att amerikanska alejäster är mer känsliga för temperaturen än de som baseras på brittiska eller australiensiska jäststrängar. Har i stort slutat med amerikanska jäststrängar då jag tycker jag får bäst resultat mad australian ale Yeast och Nottingham ale Yeast i både porters och vanlig ale av olika slag

Kommentera

