Imperial Porter – Recept

Vi hoppar på nästa öl direkt o nu är det dags för en porter. Porter är ändå stilen som fick mig intresserad av hembryggning till att börja med och en av de första ölen jag bryggde som blev riktigt bra så nu blir det mer sånt. Detta är ett eget recept som jag baserat på Denny’s Bourbon Vanilla Imperial Porter med några små ändringar för att göra den min egen. Jag räknar med att det blir gott iallafall o kommer vara riktigt god lagom tills det börjar bli kallt ute.

Otterbo Bourbon Vanilla Imperial Porter #33
15 L
10%
37 IBU
OG: 1.092 (22 P)

Malt: (Utbyte 75%)
3.5 kg Maris Otter (54%)
1 kg Munich 25 (15%)
500 g Caramel 60 (8%)
500 g Caramel 120 (8%)
500 g Brun malt (8%)
300 g Briess Chocolate (5%)
200 g Briess Dark Chocolate (3%)

Mäska in med 2 L vatten per kilo malt
Mäskningsschema: 65-66 grader @ 75 minuter

Humle:
17 g Warrior (14.7%) @ 60 min (29 IBU)
40 g EKG (4.9%) @ 10 min (8 IBU)

Övrigt:
20 ml bourbon per L efter omtappning tillsammans med 2 vaniljstänger i 2 veckor

Jäst:
3 L dekanterad förkultur på WLP007

Etikett:
ImperialPorter

Kommentera

