Whiskeyöl – Bryggdag

20141004_084455_1

Idag är det dags att brygga rököl! Det trodde jag aldrig skulle hända när jag började brygga men så är det inte din regelrätta rököl heller.

20141004_084509_1

Mäskade in på 66 grader precis som beräknat o efter 75 minuter + lakning mäskade vi ut på 78 grader. Perfekt!

20141004_093021_1

Dagens enda humlegiva!

När det var dags att koka så testade jag att ta vörtprov lite annorlunda. Förut så har jag tagit o stoppat ner mäskpaddeln o sen droppat från den på refraktometern. Men jag tog en sked istället o det kändes som jag fick ett renare o finare prov. Den visade iallafall 1.070 när beräknat va 1.068 så det är ju kanon om det stämmer. Dessutom så fick jag 17 L istället för 15.5 L som var beräknat också.

20141004_102324_1

Vörten var väldigt väldigt ljus idag så det ska bli spännande o se hur den här ölen blir o se ut i slutändan. Jag smakade även på vörten o det smakade faktiskt ganska gott. Som söt, nervattnad whiskey ungefär. Inte alls svårdrucket 🙂

20141004_110542_1

Sen var det kokdags o efter kylningen var det bara att slänga i jästen och in i kylskåpet!

20141004_124009_1

20141004_130214_1

Här blev det ju tyvärr problem. När jag tog sista mätningen så visade den bara 1.080. Beräknat var 1.096. Så någonstans på vägen blev något väldigt tokigt. Jag vet inte om det kan vara det faktum att den rökiga malten fungerar annorlunda gällande pH i mäsken osv och det gjorde att jag fick dåligt utbyte eller dyl. Så det var ju tråkigt iallafall. Men det blir fortfarande öl o den kommer vara riktigt rökig 🙂

Ett svar till “Whiskeyöl – Bryggdag

  1. Att jag inte gillar öl är ingen hemlighet, men hittills har jag kunnat smaka på alla utan problem. Med denna blev det problem. Jag ville kräkas och sedan satt röksmaken kvar i halsen lääänge. Men gillar en whiskey så är den säkert go’.

Kommentera

