Första steget mot fat är taget.

image

Då har jag själva ”utrustningen” jag behöver för att börja tappa ölen på fat.

Det ni ser på bilden är en regulator från bryggbolaget.

En gaskoppling kopplad till en vingmutter som kopplas på regulatorn.

Sedan en ölkoppling som har samma tjocklek på gaskoppling som sedan går in i en JG koppling som sedan går in i en ”sytråd” och sedan genom en likadan koppling igen till en picknickkran. Detta för att den smalare slangen sänker trycket på ölet så man behöver inte fippla med att ställa om trycket när man ska servera osv.

Nu ska jag bara vänta på att faten jag vill ha ska komma in i lager….

4 svar till “Första steget mot fat är taget.

    • Den ölen står fortfarande i kylskåpet. Tänkte att det skulle bli första ölet som jag tappar på fat så den får lugnt stå o vänta tills jag har fått ordning på allting.

  1. Hej,
    Följt din blogg ett tag men inte kommenterat något ännu. Nu kan jag inte hålla mig dock 🙂
    Vilka fat är det du spanar på? Jag kommer gå mot en fat-setup i vår inför sommaren så nu pågår efterforskningsfasen fortfarande. Men det vore kul att höra hur du tänkt?

    • Hej och välkommen! Jag har tänkt köpa de mindre 9 L faten som finns på maltmagnus bl.a. länk har du här: http://maltmagnus.se/utrustning/fat/cornelius/corneliusfat-9lug just för att det passar min utrustning bättre att brygga mindre satser och då kan jag rotera ölen ganska så fort och brygga nytt. Jag har tänkt bygga en enkel ”poor mans beer gun” också så att jag kan buteljera direkt från fatet. Jag misstänker att jag kommer skriva mer om det på bloggen senare när det är dags.

Kommentera

