Ljustering av tryck och temp

Nu har ölen stått i kylskåpet i några dagar runt 1-2 grader för att få kolsyra. Har läst runt på nätet om det här med att buteljera från fat men den infon jag vill ha verkar inte finnas.

Jag har nämligen tänkt förlita mig på den naturliga skumbildningen i flaskan för att utesluta syre.

Det funkar som så att om man får skum ända upp till toppen o kapsylerar då så kommer skummet gå ner och man får syrefritt utan krångel. Men det verkar inte finnas information om vid vilken temperatur man får precis lagom skumbildning osv. Så jag tänkte ta reda på detta själv.

Jag har ökat temperaturen till 7-8 grader och ställt om trycket för att få ”rätt” mängd kolsyra vid den tempen. Jag siktar på 2.4 kolsyrevolymer för den här ölen så då blir det 1 bar kort o gott. Jag räknar med att det kan försvinna lite vid buteljering o i detta fall med detta öl gör det inget. Så vi får se om jag behöver ställa upp vid nästa öl för att få önskat resultat.

3 svar till “Ljustering av tryck och temp

  1. Om du ska flaska sen så tänk på att ölet ska vara så kalt det bara går och gärna flaskorna med, det för att slippa kraftig skumbildning. Jag tror du känner till det men ville nämna det. Jag har testat och haft ett för varmt öl vid flaskning tillsammans med liknande lösning som du har… det slutade med att att jag köpte en beergun för 1000:- 😀

    Nu kör jag med konstant inställning på 1,4 enheter på flaskan oavsett temp på flaskan, jag får känslan att det blir bra när man får upp ölet i serveringstemp. Kör jag direkt från fat så har jag sytråden och den sänker ganska bra annars blir det en trevlig skumkrona 😉 Jag är rädd för att få en taskig kolsyrning… så jag kör hellre liter mer än mindre

    Lycka till

    • Jo jag känner till det. Men jag eftersträvar att få lite skumbildning så det inte blir nå luft i flaskorna överhuvudtaget. Vi får se om 7-8 grader är för hög temperatur eller inte sen 😀

      • Verkade funka bra… så kör på.
        Ja med beergun är det lättare, du pyser man ju bara ut CO2 som sen lyfter ur syret samt sen pytsar man lite i toppen innan man flaskar.

Kommentera

