Nelly 2015 – Recept

Dags för 2015 års version av mitt barleywine, det har gått bra för mina tidigare barleywines åtminstone smakmässigt så det blir inga större förändringar. Tycker jag iaf. 😛
En ny spännande grej jag ska testa är en Oak Infusion Spiral. En spiral gjord av ek som man låter ligga i ölen i 6 veckor så extraheras all ek-smak ur den osv. Kan bli galet. Sen har jag bytt ut pilsnermalt mot Maris Otter Extra Pale för skojs skull och Munich 25 mot Munich 20. Skippar DME helt och hållet och räknar med ett något lägre OG. Drar ner något på IBUn också då jag räknar med lite bitterhet från eken.

Otterbo Nelly 2015 #36
11 L
10%
44 IBU
OG: 1.102 (24 P)

Malt: (Utbyte 70%)
3.5 kg Maris Otter Extra Pale (66%)
1 kg Munich 20 (19%)
250 g Caraplus 10 (5%)
250 g Caraplus 150 (5%)
250 g Caraplus 200 (5%)

Mäska in med 3 L vatten per kilo malt
Mäskningsschema: 65 grader @ 60 min

Humle:
5 g Nugget @ 60 min (12 IBU)
10 g Nugget @ 30 min (18 IBU)
10 g Nugget @ 20 min (14 IBU)

Jäst:
2 L dekanterad förkultur på WLP007

Övrigt:
En halv stav Oak Infusion Spiral French Oak Medium Toast @ 42 dagar i fatet

Kommentera

