Förkultur för portern!

image

Äntligen var det dags igen. Slängde ihop en förkultur på 1 L idag o det var förvånansvärt smidigt. Går fortare och kyla när jag ska göra mindre satser o inte behöver lika mkt jäst.

Egentligen skulle jag göra förkulturen imorgon men det passade sig bättre idag så den får väl stå en dag extra i kylskåpet, ingen skada skedd.

Blev tvungen att kolla mina gamla anteckningar hur jag gjorde sist med förkulturen. Lade på 8 dl på volymen jag ville ha o kokade i 15 min. Perfekt!

100 g dme till 1 L förkultur dessutom. Inga konstigheter. Nu ska det bli kul o brygga igen :D🍻

Kommentera

