Artister som gnäller på Spotify

Det har varit mycket snack om artister som gnäller och klagar på att Spotify betalar ut för lite pengar.

Jag har en fråga till er: vet du/ni hur mycket pengar era skivbolag tar av pengarna som Spotify betalar ut? Om inte borde ni kanske dra på er skämsmössan och sätta er i ett hörn.

Jag har själv lite musik på Spotify. Sist jag kollade hade jag fått ihop 8.5 USD, jag kan tyvärr inte se all statistik men går man efter Spotifys snitt på att vi spelas 2 ggr per dag o detta är under ett års tid ungefär så motsvarar detta ungefär 20 öre per stream. Med andra ord borde en populär artist med flera miljoner eller hundratusentals streams inte ha något problem att tjäna ihop ganska ok pengar.

Jag känner andra som har musik på Spotify som får ihop några hundringar i månaden utan att dom ens är i närheten av de stora artisterna som klagar. Detta är alltså pengar man får för att göra ingenting. Vill ni tjäna mer pengar kan ni turnera.

Vad är skillnaden mellan oss och dessa gnällande artister? Förmodligen har dom ett girigt skivbolag som fullkomligt rövknullar dom gällande hur mycket royalties artisten får jämfört med skivbolaget.

Så sluta gnälla på Spotify och gnäll på era skivbolag istället. (Med tanke på att alla skivbolag indirekt äger Spotify.) Eller ännu bättre: säg upp era kontrakt och bli självständiga och publicera musiken själv på Spotify då kan ni få över 90% av alla royalties som Spotify betalar ut.

Är det så att ni är beroende av ett stort och girigt skivbolag för att kunna producera er musik så kanske ni ska ta er en funderare om ni verkligen ska hålla på med musik.

Med allt detta sagt måste jag erkänna att jag hade kunnat haft bättre koll på siffrorna så valfri person som har bättre koll och kanske ser att jag har helt fel får mer än gärna uttala sig och upplysa mig. Men detta är baserat på min begränsade erfarenhet och kunskap.

2 svar till “Artister som gnäller på Spotify

  1. Det skulle vara intressant om nån räknade ut var brytpunkten går där det lönar sig mer att ha en skiva på Spotify.Alltså hur många spelningar på spotify det ska till innan lönsamheten går förbi den fysiska skivan.
    Om jag köper en Lp-skiva så kan jag ju i princip spela den 30gg/dygn i 50 år utan att artisten får en krona.
    Jag diskuterade det här med en känd svensk artist en gång. Han hade ingen aning om när det börjar löna sig med Spotify för honom. Hans dilemma var mer om han skulle satsa på vinyl eller CD. Det kostar ungefär dubbelt att trycka en LP sa han.Jag tyckte att han skulle sluta helt med CD och bara ha vinyl och Spotify.

Kommentera

