HIPA 2015 – Recept

Det här blir lite av en specialare. Denna öl ska bryggas till ett evenemang som äger rum i Maj, så den ska få lite tid på sig innan den dricks tänkte jag. Stilen är iallafall en hybrid mellan min brown ale och en IPA. Fick upp ögonen för denna stil när jag såg ett avsnitt av The Beer Diaries(som jag kan rekommendera varmt för er som vill lära er mer om bryggerier och öl). Använder maltnotan från min brown ale och sedan har jag lagt till lite C60 och havregryn. Sen bestämde jag mig för att Green Bullet och Nugget borde fungera bra i en sån här ölen så då humlar vi på av bara tusan med dom. Anledningen till att denna sats är på 12 L är för att jag räknar med att det försvinner mer öl i processen när det är mer humle. Denna ska också hamna på ett 9 L fat.

Otterbo HIPA #37
12 L
6.7 %
60 IBU
OG: 1.065 (15.8 P)

Malt: (Utbyte 70%)
2.5 kg Maris Otter Extra Pale (70%)
300 g Amber malt (8%)
300 g Brun malt (8%)
300 g Caramel 60 L (8%)
200 g Havregryn (6%)

Mäska in med 3 L vatten per kilo malt
Mäskningsschema: 64 grader @ 75 min

Humle:
25 g Vardera av Green Bullet (12,9%) & Nugget (10%) @ 12 min (40 IBU)
25 g Vardera av Green Bullet (12,9%) & Nugget (10%) @ 5 min (20 IBU)
25 g Vardera av Green Bullet (12,9%) & Nugget (10%) @ 0 min (När temperaturen sjunkit till 85 grader)

Torrhumling:
25 g Vardera av Green Bullet (12,9%) & Nugget (10%) @ 3 dygn

Jäst:
1 L dekanterad förkultur på WLP007

Ett svar till “HIPA 2015 – Recept

  1. Länken visar bland annat några personer som dricker öl, som har stått i kärl med is!!!!!

    Vilken ölkännare dricker iskall öl????

    Adios!

Kommentera

