Amadeus #1 – Recept

Äntligen är det dags att brygga årets första riktiga IPA. Detta är ett recept som jag tagit från min Kane-Hekili IPA som jag blev riktigt nöjd med. Först hade jag tänkt brygga den här ölen med Amarillo + Citra eftersom det var vad jag hade i Kane-Hekili. Men sen dök det upp en begränsad upplaga av Equinox hos MaltMagnus och då blev det att impulsköpa den humlen istället. Den ska vara grym vad jag hört!
Detta kommer vara den första i en serie av IPAs som jag kommer brygga. I fortsättningen när jag brygger denna stil kommer jag att använda denna maltbas och sedan byta ut och experimentera med olika sorters humle. #1 kommer för alltid att vara IPAn med Equinox så ifall jag brygger exakt denna igen kommer den att få heta #1 igen. Nästa kommer att heta #2 och kommer för alltid att vara den öl som använder den sortens eller kombinationen av humle som råkar bli den gången.

Otterbo Amadeus #1 #38
12 L
6,7 %
70 IBU
OG: 1.065 (15.8 P)

Malt: (Utbyte 70%)
2 kg Briess Pilsen (51%)
1,2 kg Vetemalt (31%)
300 g Caraplus 10 (8%)
200 g Havregryn (5%)
200 g Risskal (5%)

Mäska in med 3 L vatten per kilo malt
Mäskningsschema: 64 grader @ 75 min

Humle:
25 g Warrior (16,7%) @ 60 min (70 IBU)
80 g Equinox @ 0 min (När temperaturen sjunkit till 85 grader)

Torrhumling:
120 g Equinox @ 3 dygn

Jäst:
1 L dekanterad förkultur på WLP007

Ett svar till “Amadeus #1 – Recept

Kommentera

