Klarning med gelatin

image

Nu har ölet torrhumlats i 3,5 dygn så det är dags att krascha. Blandade 1 tsk med 1 dl vatten o värmde upp till 63 grader ungefär. Sedan hällde jag ner det i ölet, ställde in i kylskåpet och sänkte temperaturen till 2-3 grader.

Det ska få stå så tills på söndag och då ska ölet fatas. Mycket spännande o se resultatet av detta.

3 svar till “Klarning med gelatin

    • Haha jag förstår va du menar. Ölet blir ju liksom avveganiserat när man gör såhär. Men är det värt det så är det värt det. ☺

      • Haha. Ja nu är jag ju inte direkt känd för min veganism direkt😀 men jag har en filosofi att inte köra med vattenjustering eller liknande. Använder dock Irish Moss i slutet av koket och jag upplever det som att ölen blir ganska klar ändå bara man kallkraschar några dagar. Sedan kolsyrejäser jag alltid i flaskan eller i fatet så jag vill inte riskera att jästen försvinner helt.

Kommentera

