Orolig över bottensats

image

Ville se hur det såg ut i hinken ett dygn efter jag började kallkrascha. Massor med bös har rasat ner i botten. Mer än jag trodde.

Det som oroar mig är att det här är med 50 g humle. Nästa öl är tänkt att torrhumlas med 120 g. Ifall det blir mycket större bottensats kommer det fastna i tappkranen när jag försöker tappa ur. Men jag antar att jag får testa helt enkelt. Kan ju hända att det alltid blir strax under en liter bottensats oavsett. Det visar sig.

6 svar till “Orolig över bottensats

    • Idén är bra men ja vet inte hur jag ska genomföra det i praktiken bara. Men vi får se. Det kanske går alldeles utmärkt ändå. Annars så köper jag en ny hink o sätter tappen lite högre upp på den. Jag kommer att testa att inte göra något alls för att se hur det går. I värsta fall får jag tappa ur lite gelatin först bara. Eftersom jag inte kokat vattnet så blir inte gelatinet stelt tydligen.

  1. Lägg en liten kloss, tänk legobit, under hinken vid kranen. Böset kommer att samlas lite kilformat bort från kranen. Det funkar sedan ganska bra att ställa hinken rakt när man tappar ut ölet (eller låt den luta, med lite större förlust).

    • Tack du! Det var en riktigt bra idé faktiskt. Det ska jag ha i åtanke. Ifall man kokar gelatinet så det blir stelt så funkar ju det jättebra! Tackar för det tipset! ☺

Kommentera

