Baka flaskor

image

Brukar vanligtvis göra annorlunda men tänkte prova det här med att sterilisera flaskor i ugnen.

150 grader i minst en timme så borde det vara lugnt. Precis innan så sköljde jag ur flaskorna så det finns lite vätska som kan bli ånga o hjälpa till med steriliseringen.

Har tänkt stänga av ugnen innan ja går o lägger mig så får flaskorna svalna i lugn och ro över natten.

4 svar till “Baka flaskor

  1. Det där är en klockren metod. Jag diskar bara mina flaskor i vatten och Yes innan ”bak”. Har reducerat ner längden på baket till 30min, 120grader och snabbkylt genom att öppna ugnsluckan. Har aldrig vatten flaskan. Tar bort folie och sprayar lite starsan över flasköppningen strax innan tappning. Efter ca 20 brygggningar har jag aldrig haft infektion

      • Jag brukar diska ur dom med yes. Eventuellt låta dom stå ett tag med yes i. Sköljer sen ur o låter dom stå upp och ner i en back. När det är dags att buteljera så sprayar jag dom invändigt med starsan o sen är det klart.
        Om vissa flaskor är väldigt skitiga gör jag ren dom med chemipro istället.

Kommentera

