Perro rojo valiente y maravillosamente increible – Recept

En stor len stout med djärva smaker gillar väl alla? Nu är det dags för årets tolkning av denna utsökta stil. Jag har förenklat receptet avsevärt och nytt är att jag gör en ”mexikansk” variant.
Jag ville egentligen använda Caramel 40 men den finns ej i lager så Caramel 60 får duga, ska dessutom testa att använda pale ale malt som bas istället för Maris otter. Jag lurar dessutom på att rosta havregrynen för att få lite ”kaksmak” på det hela. Eftersom jag använt både krossade kakaobönor och vanilj förut så är det enda nya rent kryddmässigt kanelen. Men jag hoppas att den kommer bidra på ett bra sätt. Denna öl kommer också att lagras med en ekspiral så jag hoppas på en kryddig, len och komplex upplevelse. Jag har dessutom ändrat namnet till spanska och gett även det lite extra krydda.

Otterbo Perro rojo valiente y maravillosamente increible 2015 #39
11 L
10%
55 IBU
OG: 1.103 (24.2 P)

Malt: (Utbyte 70%)
3500 g Briess Pale Ale (65%)
1000 g Briess Caramel 60 (19%)
400 g Briess Chocolate (7%)
250 g Havregryn (5%)
200 g Briess rostat korn EKO (4%)

Mäska in med 3 L vatten per kilo malt
Mäskningsschema: 66 grader @ 60 min

Humle:
29 g Warrior @ 60 min (56 IBU)

Jäst:
2 L dekanterad förkultur på WLP007

Övrigt:
1/4 stav Oak Infusion Spiral French Oak Medium Toast @ 42 dagar i fatet
1 st Vaniljstång @ 42 dagar i fatet
100 g Krossade kakaobönor @ 42 dagar i fatet
1 st hel Kanelstång @ 42 dagar i fatet

Kommentera

