För mycket ek?

Buteljerade min ekade porter igår och gav några vänner ett prov. Alla gillade den men jag personligen tycker eken är alldeles för ”in your face”. Jag hoppas det går ner lite med tiden men pga detta så ska jag buteljera mitt barleywine så snart som möjligt så den inte hinner få fullt lika mkt eksmak. I fortsättningen kommer jag bara eka med 1/4 ekspiral istället för att få en mer diskret smak. Vill inte att den ska ta över.

2 svar till “För mycket ek?

  1. Har du ingen möjlighet att smaka av ölen vecka efter vecka? Säga stopp när du är nöjd med eksmaken istället för att chansa?
    Mvh Mattin

    • Självklart har jag det. Men det säger ju inget om hur den kommer smaka om 6 månader. Då barleywine till exempel bör lagras ett halvår minst för att bli bra så hjälper det inte så mycket att veta hur den smakar färsk. Men vi får helt enkelt se hur det blir så får jag anpassa mig utefter det jag lär mig. ☺

Kommentera

