Tankar kring temperatur, diacetyl och wlp007

Min IPA har ju tillsynes jäst klart men jag har inte tappat om den för jag tycker den luktar diacetyl. Jag har en teori om detta.

När jäsning påbörjas så låter jag alltid ölen jäsa i 17 grader i 48 timmar och sedan börjar jag trappa upp. När jag bryggde HIPAn gick allt kanon o ingen diacetyl efter en vecka. Den här ölen är nästan samma OG men efter en vecka så är det diacetyl, varför? Det enda jag har gjort annorlunda är att jag tog en extra dag på mig att trappa upp till 20 grader. Med HIPAn drog jag upp den så fort jäsningen började stanna av och med IPAn drog jag bara upp den till 19 grader och nästa dag 20.

Kan det verkligen spela så stor roll? Ingen aning men jag använder ju samma jäst hela tiden o jag lär känna den mer och mer. Så i fortsättningen ska jag göra som jag gjorde med HIPAn: öka temperaturen till 20 grader så fort jag ser att jäsningen börjar avta.

Just nu är det inte så mycket att görs förutom att låta ölet stå i rumstemperatur och hoppas att jästen städar efter sig. På söndag har den stått 2 veckor och vid det laget så kommer det förmodligen inte hända något så efter det tappar jag om den och startar torrhumlingen för att sedan fata ölen några dagar senare. Vi får se hur det går.

Av någon anledning har det här med diacetyl förföljt mig just när jag brygger IPA. Otroligt frustrerande när jag verkar slippa det annars.

Kommentera

