HIPA smakprov

image

Nu äntligen är denna öl på flaska och provbar. Färgen är ett gränsland mellan mörkröd och mörkbrun. Doften påminner om kaffe och choklad med frukt i bakgrunden. Smaken är ungefär densamma, choklad och kaffe uppbackat av en angenäm beska och massor med humle och fruktighet.

Denna kombination av malt och humle blev riktigt bra och jag är nöjd. Det hade kunnat bli ett fullkomligt slagsmål mellan malten och humlen men dom gifter sig på ett oväntat bra sätt och kompletterar varandra bra.

Provade ölen till en hemmagjord pizza då jag misstänkte att den här ölen skulle passa bra till mat och det hade jag mycket rätt i. Riktigt bra matöl ☺

Passade även på att prova min porter och jag är mer övertygad än någonsin att den kommer bli riktigt bra med lite tid. Eken dominerar för tillfället men bakom den så tittar det fram lakrits, russin och lite choklad. När eken gifter sig mer kommer den nog att bidra med en väldigt bra ton till lakritssmaken.

Kommentera

