Sundborns kornvin 2015 – Recept

Ännu ett barleywine? Jajjamen! Fast denna sats ska jag brygga åt en god vän som gillade 2014 års version av Nelly så mkt att han ville ha en helt egen sats. Så det är en upprepning av 2015 års recept av Nelly med enda skillnaden att jag skippar eken helt enkelt. Tanken med 2015 års recept var dessutom att det skulle bli något jag konsekvent ska kunna brygga igen så nu är det upp till bevis. Detta blir extra speciellt dessutom eftersom det är min 40e helmaltsbryggning. Hurra! ☺

Otterbo Sundborns Kornvin #40
11 L
10%
40 IBU
OG: 1.102 (24 P)

Malt: (Utbyte 70%)
3.5 kg Maris Otter Extra Pale (66%)
1 kg Munich 20 (19%)
250 g Caraplus 10 (5%)
250 g Caraplus 150 (5%)
250 g Caraplus 200 (5%)

Mäska in med 3 L vatten per kilo malt
Mäskningsschema: 65 grader @ 60 min

Humle:
22 g Nugget(10%) @ 30 min (23 IBU)
22 g Nugget(10%) @ 20 min (17 IBU)

Jäst:
2 L dekanterad förkultur på WLP007

4 svar till “Sundborns kornvin 2015 – Recept

  1. Hej, Jag ska snart brygga mitt första barleywine och har mycket inspiration från dig (gillar din recept flik skarpt!). Dock har jag en fundering, hur jäser du denna öl (temperatur, tid)? Hur ser du på lagring, när blir dina som bäst?

    Tack för en bra blogg!

    • Tackar va kul o höra! Jag jäser samma beroende på jäst. För mitt använder jag wlp007 o då jäser jag först i 17 grader i 48 h o sen ökar jag temperaturen 1 grad per dygn tills jag är uppe i 20 grader o låter den jäsa ut. Sen brukar det ta 3 månader innan den börjar smaka vettigt o det blir bra efter ett halvår. ☺

      • Tack! Då ska jag inte bli orolig om det inte smakar bra på engång 😉 Om jag förstått rätt kör du på fat nu, lagrar du där då? Jag har inte investerat i någon fatanläggning än, kan jag lagar på flaska 3-6 månader istället eller ska jag sekundärjäsa på min glasdamejeanne?

      • Ifall du lagrat på större volym så går det lite fortare. Men vilket som fungerar bra. Jag har lagrat på bara flaskor o en liten stund på fat.

Kommentera

