Amadeus IPA #2 – Recept

Jag tyckte så mycket om att ha IPA på fat hemma så jag bestämde mig för att brygga en till nära inpå. Denna gång så kommer jag använda en annan sorts humle: El Dorado. Första ändringen jag gjort i receptet är att jag sänkt IBUn till 60 istället för 70 då jag tror det kommer resultera i en mer ”balanserad” IPA. Jag kommer iallafall att tycka om den desto mer då jag inte är något fan av superbeska ipor. Sen har jag bytt ut bittergivan mot Nugget. Förut så delade jag upp sista smakgivan och torrhumlingen 60/40 men den här gången kör jag 50/50 för enkelhetens skull.

Otterbo Amadeus IPA #2 #42
12 L
6,7 %
60 IBU
OG: 1.065 (15.8 P)

Malt: (Utbyte 70%)
2 kg Briess Pilsen (51%)
1,2 kg Vetemalt (31%)
300 g Caraplus 10 (8%)
200 g Havregryn (5%)
200 g Risskal (5%)

Mäska in med 3 L vatten per kilo malt
Mäskningsschema: 64 grader @ 75 min

Humle:
36 g Nugget (10%) @ 60 min (60 IBU)
100 g El Dorado @ 0 min (När temperaturen sjunkit till 85 grader)

Torrhumling:
100 g El Dorado @ 3 dygn

Jäst:
1 L dekanterad förkultur på WLP007

2 svar till “Amadeus IPA #2 – Recept

Kommentera

