Buteljera direkt från tappen och rätt tryck vid tappen

image

Ikväll när jag kom hem från jobbet bestämde jag mig för att testa flaskfyllaren jag köpte som man monterar direkt på tappkranen.

Den håller iallafall tätt som den ska men det krävs att man kör o fyller några gånger för att få in snitsen när man fyller med den.
En nackdel är att jag måste använda båda händerna, en hand på tappen och en för att hålla i flaskan. Men förutom det så kändes det sjukt smidigt.

Buteljerade två flaskor av ölen jag har på tapp nu som jag tänker ge bort till några vänner.

En annan parentes jag upplevt är att ölen som kommer från tappen verkar lenare nu, som om det vore mindre kolsyra. Tittar man på ölen verkar det inte vara något brist på kolsyra dock så ja vet inte vad det kan bero på. Kan ju vara just den här ölen. Nästa öl att hamna på tappen blir en IPA så den ska det ju vara riv i. Vi får se hur det blir.

Jag kom förövrigt underfund med att jag räknat helt fel gällande vilken längd jag skulle ha på slangen mellan fat o tapp för att få rätt tryck. Håll i er för nu blir det nördigt.

Jag hittade en bra formel här som använder amerikanska enheter men det är lätt att översätta med google. Iallafall så gjorde jag misstaget att använda värdet för min slang om den vore gjord av vinyl när den faktiskt är gjord av polyethynol(PE) vilket resulterade i en för kort slang på 110 cm. När jag väl insåg detta stod det tydligt att slangen behövde vara 150 cm för att få rätt tryck vid tappen. Sagt o gjort klippte jag till en slang till rätt längd och nu kändes det direkt mkt bättre, lugnt och fint kommer ölen ut ur tappen. Fortfarande en del skum men inte lika galet som innan. Så 150 cm kommer jag köra på resten av kranarna också.

Kommentera

