Surkärring #1 – Recept

Nu är det hög tid för mig att få tummen ur och ge mig på en suris. Har länge velat göra detta men inte hittat en teknik som jag gillat förens nu.
Kort och gott går det ut på att först sura ner vörten med bakterier och sedan jäsa den som en vanlig öl och smaksätta med något. I skrivande stund är jag inte helt hundra på vad jag ska smaksätta med men det lutar åt hjortron och vanilj. Jag fyller ju ändå år snart så det ska väl lyxas lite. PS: det blev blåbär och vanilj i slutändan då hjortron är alldeles för dyrt.

Otterbo Surkärring #1 #43
11 L
6 %
7 IBU
OG: 1.058 (14.2 P)

Malt: (Utbyte 70%)
2 kg Briess Pilsen (70%)
1 kg Vetemalt (30%)
150 g risskal för att lufta upp maltbädden

Mäska in med 3 L vatten per kilo malt
Mäskningsschema: 64 grader @ 75 min

Humle:
10 g Perle (7,6%) @ 15 min (7 IBU)

Jäst:
11 g Rehydrerad Danstar Belle Saison

Övrigt:
Surkultur på 1,6 dl Proviva superfrukt(2 förpackningar) och 6 dl förkultur som stått i ca 37 grader i några dagar.
1 kg blåbär i primären
30 ml vaniljextrakt tillsättes till fatet innan omtappning

Kommentera

