Surkultur till surisen

image

Nu ska det göras en bakteriekultur som ska sura ner ölen i slutändan. Till det använder jag 2 förpackningar proviva superfrukt.

image

En liten vört på 6-8 dl ska detta få gro i.

image

Såhär såg det ut när jag hällt i bakterierna i vörten. Jag kylde ner vörten till ca 40 grader då det är vid den temperaturen som bakterierna mår som bäst. För att hålla en någorlunda jämn temperatur så fyllde jag min elgryta med lite vatten o satte termostaten på typ det lägsta man kan ha o då verkar det som att den går upp i strax över 40 grader innan den stänger av så det fick duga. Nu ska det bara få stå o sura tills på söndag när jag ska brygga den stora vörten.

image

En liten fotnot är att man ska försöka undvika att syresätta vörten när man gör sånt här dels för att undvika mögel och dels för att bakterierna är bättre på att göra det vi vill att dom ska göra i en syrefattig miljö.

4 svar till “Surkultur till surisen

  1. Är det samma damejeanne som du brukar använda till förkulturer? När jag brygger specialare så köper jag alltid en billig flaska bordsvatten på ica som jag häller ut och kör i mina blandningar i. på så sätt så slipper jag förväxla min ”rena” E-kolv med de jag kört lacto eller brett i. På så sätt får de mindre luft i kärlet med. Litet tips =)

    • Jajjamen det är samma. Hade faktiskt inte tänkt på det förens du nämnde det nu. Tack för tipset! De blir ordentligt rengöring av damejeannen sen. Kokande vatten och rengöringsmedel borde ta död på allt. Jag kom på att jag har en mindre e-kolv som hade passar perfekt till detta men det tänkte jag inte på så klart….

      • Nu ska du ju koka vörten sen om jag förstått rätt så då dör väl allt men jag hade inte chansat på att använda samma flaska till förkulturer. Tror jag hade offrat jäshinken med.. Vad kostar en 5l damejeanne? 60-70kr? Nu har du ju en du kan använda till alla specialare så kan du köpa en ny ren sen istället. Får du inte rent den får du lacto i jäshinkar, och sedan i dina fat och alla rör med. det är värt en ny damejeanne bara för att sova gott om natten tycker jag. Kul blogg för övrigt!

      • Du har helt rätt. Men tror inte jag kommer göra suröl så ofta o det är inte så himla svårt att ta död på bakterier som folk verkar tro. Jag ska definitivt ordna ett dedikerat kärl att odla i till nästa gång iallafall. Tack o kul att du gillar bloggen ☺

Kommentera

