Amadeus #2 på fat och en iakttagelse

image

Till att börja med gick det inte så smidigt som på bilden. Jag började tappa om på ovanstående sätt men det slutade flöda efter 2 L ungefär. Kanske för att det är lite mera humleklegg i ölet nu än vanligt, jag har nämligen inte kallkraschat den här ölen som jag brukar för att se om det gör någon skillnad i smak.

I slutändan gick det bra o fatet åkte ner i keezern.

På tal om keezern så tror jag att jag kommit på en anledning till att den envisas med att skumma lite mer än önskvärt. Eller rättare sagt tror jag mig hittat en lösning. För några dagar sedan så bestämde jag mig för att buteljera kornvinet då jag behöver det fatet snart. Det jag märkte är att när det stod ett till fat i keezern o allt var kylt så fungerade tappen precis som jag tänkt och det blev precis rätt flöde. Det måste bero på att den håller kylan bättre när det inte finns så mkt tomrum i keezern antar jag. Så jag får helt enkelt se till att alltid ha minst 2 fat i keezern.

Otroligt, men sant. Haha! 😉

Kommentera

