Surkärring #1 – Bryggdag

image

Det här blir ett kortare inlägg än vanligt då det var en mycket kortare bryggdag.

Mäskade in på 63-64 grader o lät det stå i 75 minuter. Eftersom det var så lite malt lakade jag inte som vanligt utan tillsatte lakvattnet direkt i mäsken efter sockerasten.

image

Sedan började jag tappa ur vörten. Jag träffade volymen som jag ville ha, däremot mätte jag bara SG före kok. Beräknad var 1.051 och jag hamnade på 1.048 så det är då helt OK, det är inte så noga vart dessa siffror hamnar med den här ölen ändå.

Efter det kokade jag i 15-20 minuter och kylde till 40 grader, hällde i bakteriekulturen och satte på locket på elgrytan och såg till att termostaten var påslagen.

image

Nu ska den få stå i några dagar och sedan blir det kok igen, kylning, omtappning till vanligt jäskärl och tillsättning av jäst och sedan följer den normala jäsningen. Har tänkt  tillsätta bär vid det tillfället också. Hjortron verkar vara alldeles för dyrt så nu lutar det åt en blandning av hallon och blåbär istället. Vi får se ☺

Datum:
2015-07-23: Surkultur av 1,6 dl proviva superfrukt + 6-8 dl förkultur i 37-40 grader
2015-07-26: Bryggdag, surkulturen tillsattes och vörten hölls i 37-40 grader
2015-07-30: Survörten kokades, 450 g mango och 450 g blåbär tillsattes och rehydrerad Belle Saison. Kylskåpet sattes på 21 grader. OG: 1.053
2015-08-06: FG: 1.006, styrka: 6.2 %. Ölen tappades om till fat

Kommentera

