Snart kommer en stor förändring på bloggen

image

Jag har beställt alla prylar så det är bara en tidsfråga nu innan jag kommer gå över till att enbart används plato/brix i alla mina recept och dyl här.
Jag har pratat om det förut men har först nu fått tummen ur o beställt en ny refraktometer, dock fick jag fel så har beställt igen. Ny hydrometer har jag redan fått som ni ser på bilden.
Så då blir det tack o hej till Öeschle och välkommen Brix/Plato. Alla recept och dyl kommer bli enklare o lättare att förstå. Sen är det dessa enheter man använder på alla svenska bryggerier dessutom.

Jag hoppas också kunna övertala lite människor som läser bloggen o se fördelarna också och gå över.

Det är dags nu. ☺

6 svar till “Snart kommer en stor förändring på bloggen

    • Dels så står brix och plato i direkt relation till hur många procent socker som vörten innehåller. 5 plato är 5 % socker och räknar man med 100% utjäsning så motsvarar det ungefär 2.5% alkohol. Så det är mycket mer logiskt. Det är som att jämföra imperiska och metriska systemet. Plus att alla stora bryggerier redan använder det i Sverige och Europa. Det är standarden här så att säga. Enda anledningen att hembryggare inte använder det är för att vi har tagit så mycket från USA.
      Sen kan man vara lite extra tuff o säga att man använder ett annat system än andra hembryggare. Fast det hoppas jag ska förändras förstås ☺

Kommentera

