Kira Stout – Recept

Snart kommer hösten o då ska man ha en lite mörkare öl på tapp så jag ska brygga en riktigt enkel lite mindre stout och krydda den baserat på mitt egna recept på masala chai-te. Med andra kommer jag ha i kryddor som motsvarar att jag skulle ha bryggt 11 L te. Eftersom de flesta av mina öl får deras namn från en familjemedlem så får denna öl heta Kira då det är den nyaste medlemmen i vår lilla familj.(Det är en hund)
Det ska bli väldigt intressant att känna hur alla smakerna kommer fram i slutändan med tanke på att jag kommer smaksätta precis som när jag gör te och sedan jäsa ölet efteråt. Jag hoppas det blir bra. Planen är också att jag ska brygga denna, jäsa den och låta den stå i kylskåpet tills något av faten blir lediga och sedan fylla fatet direkt med denna öl.

Otterbo Kira Stout #44
11 L
6 %
30 IBU
OG: 1.070 (17 P)

Malt: (Utbyte 70%)
3 kg Briess Pale ale (80%)
500 g Briess Caramel 40 (13%)
250 g Briess Chocolate (7%)

Mäska in med 3 L vatten per kilo malt
Mäskningsschema: 68 grader @ 60 min

Humle:
23 g Perle (7,6%) @ 60 min (30 IBU)

Jäst:
7 g rehydrerad US-05

Övrigt:
Chai kryddor sista minuten av koket:
1 msk krossade svartpepparkorn
2 msk färsk riven ingefära
2 msk krossade kardemummakärnor
40 st hela krossade nejlikor
20 st hela krossade kanelstänger
20 st tepåsar svart te som får dra i 1-3 minuter efter avslutat kok
30 ml vaniljextrakt i fatet vid omtappning

2 svar till “Kira Stout – Recept

    • Ja, det är väldigt mycket. Det är som sagt motsvarande mängder om jag skulle brygga 11 L te. Jag är väldigt nöjd med mitt te o jag vill ju ha rejält med smak. Det värsta som kan hända är ju att det smakar skit o då får ja göra om. ☺

Kommentera

