Vager – Recept

Har länge funderat på att brygga en lager. Men vad kan man göra med en lager för att göra den speciell? I mitt fall blev det att tillsätta vattenmelon när den jäst klart. Lager är ju läskande och vattenmelon är läskande så jag räknar med att 1 + 1 = 3 😉
Eftersom vi ska ha vattenmelon i så kör vi så enkelt recept det bara går i övrigt. 1 maltsort, 1 humlesort o sen lämnar jag resten till melonen o tekniken ☺

Otterbo Vager #45
11 L
5 %
35 IBU
OG: 14 P

Malt: (Utbyte 70%)
3 kg Briess Pilsen (100%)

Mäska in med 3 L vatten per kilo malt
Mäskningsschema: 65 grader @ 75 min

Humle:
15 g Perle (7,6%) @ 60 min (22 IBU)
17 g Perle (7,6%) @ 15 min (13 IBU)

Jäst:
2 paket Saflager W-34/70 rehydrerad I 23 gradigt vatten och pitchat vid 8 grader vörttemperatur

Övrigt:
2-3 kg vattenmelon efter avslutat jäsning

Kommentera

