Nu är den här!

image

Idag dök bryggverket upp! Passade på att beställa ett rengöringskit, handskar och en humlesil som verkar väldigt  smidig som monteras inuti braumeistern. Har hunnit testat så att pumpen och elementet fungerar iallafall.

Kollade även hur mycket vätska som blir klar ifall man låter allt rinna ut när den står plant. Verkar som att det är strax över 5 L vilket är lite mycket så jag kommer bli tvungen att tippa den lite när jag ska tappa ur den. Känns lite väl att skala upp alla recept med 5 L när det bara ska bli 11-12 L i slutändan.

Första bryggningen borde bli av inom några veckor ☺

6 svar till “Nu är den här!

  1. Grattis till bryggverket!

    Men är det inte dyrt, med avseende för vad man faktiskt får i utrustningsväg?

    Jag anser att bryggverket ”The Grainfather” är mer prisvärt, och att det även är en bättre konstruktion.

    • Den enda situationen där gf har en fördel är ifall man ska destillera med den. Annars är den krångligare att rengöra och de filmer jag sett när dom jämfört den mot braumeister har gf haft massor med problem. Den är billig av en anledning. Med det sagt hade jag hellre haft en camurri men den lilla versionen av deras bryggverk kom efter att jag redan fått min BM.

  2. ”5,25 Liter” kvar i bryggverket….?

    Aj!

    ———————————

    Jag köpte nyligen bryggverket ”The Grainfather”, och utförde ett test:

    Hällde i 4 Liter vatten.

    Pumpade ur 2,5 Liter

    Alltså, kvarvarande mängd (utan humlerester, etc.): 1,5 Liter.
    Det borde bli något mindre vätska kvar efter kokning av vört, med humlerester, och lite malt.

    Genom att luta kärlet, så kan man maximalt få ut ytterligare en Liter, om bottensatsen mot förmodan tillåter att man gör så.

    Vilket normalt ej är fallet. Då kan man få ut ytterligare 0,5 Liter, och riskera att i onödan få med humlerester, etc.

    Möjligen så kan man täcka metallfiltret men en finmaskig väv, när det är cirka tre Liter vört kvar?

    • När jag körde min bm sist fick jag ut allt utom nån dl. Jag har satt ett filter i bm som tar grova grejer och med lite modifiering kan ta det jag vill att den ska ta. Sen bryr jag mig inte så mkt i rester i hinken. Det blir alltid en kompakt kaka i botten som sjunker ihop ändå o jag brygger mina satser med tanken att jag kommer tappa 1-2 L i jäshinken. Jag har placerat mina tappkranar i hinken utefter detta.

Kommentera

