Surgubbe – Recept

Dags att brygga ännu en suröl, men denna blir lite annorlunda. Kommer använda maltbasen från min brown ale, sura ner den och sedan lagra den i fatet med lite ek som legat o dragit i sherry i några veckor. Detta kommer vara första gången jag använder Braumeistern dessutom så hur mycket utbyte jag får och hur många liter det blir vet jag inte riktigt än. Men efter denna bryggning kommer jag kunna få ett hum om vad jag kan förvänta mig av utrustningen iaf.

Otterbo Surgubbe #46
12 L
5.9 %
6 IBU
OG: 13 P

Malt: (Utbyte 70%)
2.5 kg Maris Otter (70%)
300 g Amber malt (8%)
300 g Brun malt (8%)
300 g Caramel 40 L (8%)
200 g Havregryn (6%)

Mäskningsschema: 65 grader @ 60 min,78 grader @ 15 min

Humle:
10 g Perle (7.6%) @ 15 min (6 IBU)

Jäst:
Belle Saison

Övrigt:
Surkultur på 6 dl förkultur + 1.6 dl Proviva superfrukt som stått i 37 grader i 4 dagar
1/4 Oak Infusion Spiral French Medium Oak som jag kokat några gånger för att få ur den skarpa ek-smaken och sedan låtit den legat i sherry i några veckor. Allting tillsätts i fatet och bör lagras i 6 veckor för att få ur all smak ur eken. Kan behöva längre lagring ifall det blir för stark eksmak.

Kommentera

