Amadeus #3 – Recept

Det här med IPA har blivit mer och mer spännande den senaste tiden då det just nu håller på att hända väldigt intressanta saker med stilen i USA. De har börjat göra öl med större mängder protein och börjat göra öl som är fruktigare och mera som juice, inte lika galet beska. Precis i min smak med andra ord. Därför har jag gjort ett nytt IPA recept där jag försöker maximera mängden protein med hjälp av dinkelmalt istället för vetemalt och sedan en rejäl dos havremalt för len munkänsla. Det har även pratats en hel del om humlens interaktion med jäst så därför kommer jag tillsätta torrhumlen strax innan jäsningen är klar. Jag har dessutom dubblat mängden humle bara för att se om det blir dubbelt så gott 😉
Som om det inte vore nog blir det två helt nya humlesorter, Lemondrop och Hüll melon. Den förstnämnda är humlen Oppigårds använde i deras Lavish IPA som var mycket bra. Hüll melon är en ny sort som efter att ha läst om den verkar passa bra ihop med Lemondrop. Sjukt taggad som alltid! ☺

Otterbo Amadeus #3 #48
12 L
6,4 %
60 IBU
OG: 15.1 P

Malt: (Utbyte 70%)
2,2 kg Briess Pale Ale (48%)
1,3 kg Dinkelmalt (29%)
650 g Havremalt (14%)
200 g Caraplus 10 (4%)
200 g Risskal (4%)

Mäskningsschema: 64 grader @ 60 min, 78 grader @ 15 min

Humle:
29 g Warrior (14,7%) @ 60 min (60 IBU)
100 g Hüll Melon @ 0 min (När temperaturen sjunkit till 85 grader)
100 g Lemondrop @ 0 min (När temperaturen sjunkit till 85 grader)

Torrhumling:
100 g Hüll Melon @ 3 dygn
100 g Lemondrop @ 3 dygn

Jäst:
Safale S-04

Kommentera

