Torrjäst vs. Flytande? Andra tagningen

Tidigare så har jag  skrivit att jag skulle sluta rekommendera torrjäst och fram tills nyligen så har jag använt flytande jäst som jag odlat upp i förkulturer av olika storlekar.

Förändringen i år började när det var dags att brygga suröl och valet föll på att använda en torrjäst då det tedde sig smidigare i sammanhanget.
Efter detta så har jag uteslutande använt torrjäst, Belle Saison, US-05 och S-04. Hittills har jag faktiskt inte upptäckt något negativt med det hela.
Hanteringen är otroligt mycket enklare, jästen är betydligt billigare och hittills verkar det ge likvärdiga resultat.

Sista jag rörde vid detta ämne var 2013 och jag har lärt mig otroligt mycket om jäst sen dess, jag har börjat kontrollera jästemperaturen på mina öl och jag upplever att min hanteringen och teknik har blivit bättre överlag. Så kan det hända att anledningen till att jag föredrog flytande jäst tidigare var brist på kunskap?

Jag är iallafall beredd att ge torrjäst en rejäl chans nu då jag jäst portern med S-04 och även kommer jäsa nästa öl(Amadeus #3) med S-04.
Jag misstänker att jag inte kommer märka någon större skillnad och om så är fallet så kommer det bli svårmotiverat att gå tillbaka till flytande jäst.

Torrjästen är så mycket enklare att dosera och så mycket billigare att det vore alldeles för värt det om flytande inte ger någon stor fördel.

Dessutom så har utbudet av torrjäst växt de senaste åren och jäst till de flesta stilarna går faktiskt att få tag på i flytande.

Nästa år blir definitivt ett år som kommer gå i torrjästens tecken, huruvida det blir bra eller inte återstår att se. Ni är mer än välkomna att följa med på resan:)

2 svar till “Torrjäst vs. Flytande? Andra tagningen

  1. Kör också torrjäst. Har inte investerat i magnetomrörare ännu. Använder dessutom jästen flera gånger. Tvättar den lite med kokt kallt vatten och sparar i kylen. Väcker den med lite spraymalt i kokat vatten på bryggdagen. När det är dags att pitcha är den oftast igång. Nästa morgon bubblar det för fullt. Mer en labbfråga än pengafråga.
    4 teachers brewerys julklapp till oss själva blir ett bryggverk. Antagligen en Grainfather. För att få bättre kontroll och kontinuitet i mäskningen. Sen skulle jag vilja ha ett litet kylskåp med extern termostat. För bättre jäsning. Efter det kommer nog frågan om torr eller flytande jäst.

Kommentera

