Amadeus #3 – Bryggdag

image

Årets sista bryggdag står inför dörren. Tredje gången med braumeistern och det gick som på räls även idag.

image

Detta var första ”normala” bryggdagen om man kan säga så.
Mäskade utan problem, kokade utan problem.

image

När det var dags att kyla så kylde jag till 85 och sedan stoppade jag kylningen o slängde i 200 g humle o slog på pumpen så fick det stå och cirkulera i 10 minuter.
Sedan startade jag kylningen igen och kylde ner till ca 15 grader eller så.
Hällde i jästen o ställde in i kylskåpet.
Målet var att få 12 L 15.1 P vört ner i jäshinken och hör o häpna det var EXAKT vad jag fick. Riktigt nöjd kan ja säga.
Det verkar som att när jag använder denna metoden för att brygga med braumeistern så får jag konsekvent 70% utbyte oavsett styrka på ölen osv. Mycket bra ☺

Nu ska ölen få börja jäsa i några dagar och sedan åker det i 200 g humle till mot slutet av jäsningen.

Datum:
2015-11-28: Bryggdag, OG: 15.1 P, satte kylskåpet på 17 grader
2015-11-30: Morgonen, Full aktivitet, höjde temperaturen i kylskåpet till 18 grader
2015-11-30: Kvällen, Full aktivitet, höjde temperaturen i kylskåpet till 19 grader
2015-12-01: Morgonen, mindre aktivitet, SG: 5 P, höjde temperaturen i kylskåpet till 20 grader och tillsatte 100 g vardera av Lemondrop & Hüll melon
2015-12-03: FG: 2.7 P, Styrka: 6.8%, diacetyl så låter stå några dagar
2015-12-07: FG: 2.5 P, Styrka: 7%, tappades om till fat

Kommentera

