Humlen tillsatt till Amadeus #3

Jag ska försöka återgå till att skriva fler inlägg samtidigt som jag uppdaterar bryggdagsinläggen med rullande information och datum osv sist på de sidorna.

De senaste dagarna har varit hektisk för IPAn iallafall.

Imorse höjde jag temperatur till 18 grader och senare på dagen så höjde jag igen till 19 och nu när jag kom hem såg jag att aktiviteten har avtagit lite och det börjat formas lite gunk på botten. Så jag höjde till 20 grader och slängde i humlen.
Tog ett prov först naturligtvis som visar på 5 P, optimalt hade varit att vänta tills den låg på 3 men kände att det skulle bli svårt att pricka in så jag slängde i det nu istället.
Dessutom så får jag lite mera interaktion mellan jästen och humlen nu vilket är ett litet delexperiment med denna bryggning.

Provet var sjukt grumligt och smakade som att jästen verkligen inte städat efter sig vilket den inte borde ha gjort vid det här laget heller.

Nu är det vara att vänta tills ölen är redo att tappas över på fat. Låter det förmodligen stå i en vecka till o sen provar jag igen för att se om den är redo.

Kommentera

