Amadeus #3 – Bryggdag #2

Dags att brygga IPA igen. ☺

image

Var ett tag sedan jag bryggde men det mesta hade jag koll på ändå och införde även lite nya rutiner.

image

Blir ingen IPA utan humle 😉

image

Mäskade in på 63-64 grader och mäskade i en timme. Receptet till denna öl innehåller massvis med vete och havre. Jag hade tagit med det i beräkning och tillsatt 200 g havreskal för att det inte skulle bli stopp men likväl fick jag en fontän i slutet av mäsken. Som tur va blev det minimal förlust och problemet var enkelt åtgärdat.

image

Kokade sedan i 90 minuter.

image

Efter senaste ölen och misslyckandet av den så såg jag över alla mina rutiner och insåg att jag kunde förbättra min hantering av torrjäst och rehydreringen av den avsevärt.
Senast när jag beställde ingredienser så beställde jag en erlenmayer flaska storlek mindre.
Tidigare på dagen hade jag en mängd vatten i denna och kokade den i 15 minuter tillsammans med stektermometern för att allting ska bli sterilt. När detta var gjort hällde jag den mängd vatten jag inte behöver för att rehydrera jästen och lät det svalna.
Medans vörten kyls så värmde jag upp denna igen till 37 grader och tillsatte torrjästen.

image

image

Kylningen gick smidigt och jag fick 12 L vört precis som beräknat trots fontänen i början. Beräknat OG var däremot 15.1 P och vi hamnade på 16.7 P. Den här ölen kommer att bli lite starkare än tänkt. Men men det var väl inte hela världen så länge det är gott 😉

image

Blev väldigt smidigt idag. Allting flöt på trots en mäskfontän i slutet av mäsken och vi fick högre utbyte än beräknat så man kan väl inte klaga egentligen. Nu ska ölen jäsas och efter några dagar ska det i mera humle. Mums! 😀

Datum:
2016-02-08: Bryggdag: OG: 16.7 P, satte kylskåpet på 17 grader
2016-02-10 Morgon: Höjde temperaturen i kylskåpet till 18 grader
2016-02-10 Kväll: Höjde temperaturen i kylskåpet till 19 grader
2016-02-11 Morgon: Höjde temperaturen i kylskåpet till 20 grader och tillsatte 50 g vardera av Lemondrop och Hüll Melon
2016-02-13: Höjde temperaturen i kylskåpet till 21 grader för att ytterligare hjälpa till att städa undan diacetyl
2016-02-15: FG: 2.5 P, Styrka: 8 %, doft och smak av diacetyl, låter stå i några dagar till innan nästa prov
2016-02-18: Mindre men fortfarande diacetyl
2016-02-21: Doftar o smakar bra. Omtappad till fat

Kommentera

