Diablo – Recept

Årets andra bryggning, min 50e helmaltsbryggning och årets första mörka öl. Jag har tagit grunden ifrån Kira Stout, lagt till 5 % rökmalt och gjort om den för att passa braumeistern. Jag skulle smaksätta den med något annat förstås. Efter mkt om och men så föll valet på bacon och chipotle.
Låter ju sjukt gott!
Bacon och chipotle kommer tillsättas efter omtappning i nytt kärl.
Bacon kommer stekas knapriga i ugnen och sedan torkas för att få bort så mkt fett som möjligt. Det som är lite lurigt är att jag vill ha 100 g knaprig bacon så jag kommer få chansa o steka upp mer än det för att i slutändan få 100 g.

Otterbo Diablo Stout #50
12 L
8 %
40 IBU
OG: 17.2 P

Malt: (Utbyte 70%)
3500 g Briess Pale ale (70%)
750 g Briess Caramel 40 (15%)
500 g Briess Chocolate (10%)
250 g Smoked Cherry (5%)

Mäskningsschema: 67-69 grader i 60 min, 78 grader i 15 min

Humle:
57 g EKG (5,3%) @ 60 min (40 IBU)

Jäst:
Rehydrerad US-05

Övrigt:
Efter jäsningen tappa om till nytt kärl och tillsätt följande i 2 veckor:
1 st torkad hackad Chipotle
100 g knaperstekt och torkad bacon

Kommentera

