Fermentis S-04, diacetyl?

Min IPA som jag jäst med S-04 har stått i lite över en vecka o har jäst klart för några dagar sedan men jag känner fortfarande av diacetyl.

Har sökt en massa på nätet om detta. Jag har ju jäst denna precis som jag jäst med WLP007 förut o då har det gått bra.
Efter lite sökning verkar den här jästen producera en del diacetyl men somliga har ”löst” problemet genom att kyla ner vörten och sen bara låta tempen gå upp till 20 grader utan att hålla tempen nere de första dagarna. Jag håller tempen nere de första dagarna och låter den sedan stiga. Känns ju galet att det skulle ha så stor betydelse men jäst är ju levande ting. En slutsats man kan dra är iallafall att S-04 och WLP007 är INTE samma jäst.

Jag kommer låta den här ölen stå kvar i kylskåpet tills på söndag. Är den inte avsevärt mkt bättre då så vet jag inte vad jag ska ta mig till faktiskt.
Det kanske helt enkelt är värt att gå tillbaka till WLP007 eller så får jag testa US-05. Den är ju känd för att producera ren diacetylfri öl.

3 svar till “Fermentis S-04, diacetyl?

  1. jag tycker us05 har sin alldeles egna säregna förmåga att skapa ett extremt ”grönt” öl som kan ta 3-5v på både flaska och fat innan det lägger sig – och då är oftast humlearomerna slut redan..

    • De låter ju bra. Men ja handlar alltid från Maltmagnus då jag inte krossar själv o där har dom den inte tyvärr.

      Har inte upplevt det du pratar om den US-05 de ggr jag minns att jag använt den dock.

      Ifall humlen är borta efter några veckor så bör ni nog se över era rutiner för att undvika oxidering och dyl.

Kommentera

