BBA ABW – Recept

Jag har åkt på en rejäl förkylning så därför har det här receptet inte kommit upp tidigare.
Jag har iaf lyckats gjort en förkultur o tanken är att denna monsterbryggning ska bli av imorgon.

Vi får helt enkelt se hur det går ☺

Denna öl är det galnaste jag gjort hittills med braumeistern.
Tanken är att jag ska få 20 L 26 P vört o en slutlig styrka på över 10 %.

Inspirationen till detta recept är en öl jag drack på en provning (Barleywine Américain av Les Trois Mousquetaires) och således är receptet starkt influerad av den ölen.
Dessutom kommer jag använda den kolade ekbiten till den här ölen istället för till stouten som nu förmodligen blir bryggd nästa år.

Eftersom receptet innehåller mer malt än vad som får plats i braumeistern så kommer jag mäska två gånger.

Otterbo Bourbon Barrel Aged American Barleywine #51
20 L
10 %
100+ IBU
OG: 26 P

Malt: (Utbyte 70%)
12 kg Briess Pale Ale (98%)
250 g Crystal 150 (2%)

Mäskningsschema: 66 grader i 60 min sedan 78 grader i 15 min

Humle:
59 g Polaris (16.9%) @ 60 min (59 IBU)
25 g vardera av CTZ (15.1%) och Cascade (8%) @ 30 min (26 IBU)
25 g vardera av CTZ (15.1%) och Cascade (8%) @ 15 min (17 IBU)
50 g vardera av CTZ (15.1%) och Cascade (8%) @ 0 min (när tempen sjunkit under 85 grader)

Jäst:
3 L dekanterad förkultur på WLP001

Övrigt:
1 st kolad ekspiral som legat i bourbon X antal månader i fatet

Kommentera

